MENU

Veelgestelde vragen over internet,bellen en tv

Moet ik alle 3 de producten nemen voor een combideal?

Wanneer u gebruik wilt maken van internet bellen en televisie, bent u natuurlijk niet verplicht om deze alle 3 af te nemen bij 1 provider. Vaak levert dit wel het meeste voordeel op, omdat de providers graag de consument belonen voor het feit dat de consument internet bellen en televisie van ze afnemen.

Kan ik ook alleen internet aansluiten?
Uiteraard is het ook mogelijk om alleen internet aan te sluiten bij providers. De reden waarom er veel acties zijn om internet samen met bellen en/of met televisie af te sluiten, is puur omdat dit 3 producten zijn die de meeste huishoudens gebruiken. Bij elke provider verschilt het weer wat de kosten zijn, en hoe ze dit product leveren. Informeer daarom altijd vooraf bij de provider hoe dit geregeld wordt.

Waarom willen sommige providers alleen TV aansluiten als ik ook internet van hun afneem?
Dit heeft als reden dat er een aantal providers zijn die het TV signaal van internet afhalen. Vroeger keken we tv doormiddel van de analoge kabel, maar omdat de TV’s steeds exclusiever en luxer worden, geeft de analoge signaal al jaren niet meer de beste kwaliteit. Omdat de kwaliteit van beeld (bijvoorbeeld HD kwaliteit) steeds meer in trek komt, moet er een goed en sterk signaal geleverd worden, en dit signaal is uit het internetsignaal te halen.

Waarom willen sommige providers alleen bellen aansluiten als ik ook internet van hun afneem?
Bij diverse providers is het zo, dat de “Centrale” die een telefoonsignaal nodig heeft vaak een combinatie centrale is met internet. Wanneer alleen bellen zou worden afgesloten, kan het zijn, dat dit gelijk het internetsignaal wegneemt omdat de centrale hierop aangesloten wordt. Daarom willen providers onder andere hierom alleen maar bellen afsluiten in combinatie met internet.

Wat voor signaal kan ik het beste gebruiken? (Glasvezel, ADSL of Kabel)

Bij elk huis is het verschillend wat de mogelijkheden zijn. Soms is er bij uw huis maar 1 optie die u kunt gebruiken. Doe daarom altijd bij de provider naar uw keuze een test op welk signaal zei kunnen leveren. Het mooiste en beste signaal komt af van glasvezel. Het kan zijn, als u kiest voor het glasvezel signaal, dat er een meerkosten gerekend kan worden. U bent overigens niet verplicht glasvezel te gebruiken, als deze bekabeling er ligt.

Waarom zou ik gebruik maken van het glasvezel Verbinding?
Glasvezel is een vorm van bekabeling van uw huis naar de centrale van providers. Wanneer u de beschikbaarheid heeft van glasvezel is dit zeker aan te raden om te gebruiken. Glasvezel is op het moment de snelste en beste manier om uw internet bellen en televisie signaal over te laten vervoeren.
Omdat deze manier van bekabeling nog niet heel oud is, heeft nog lang niet elk huishouden in Nederland hier de beschikbaarheid over. Elke provider kan inkijken of het mogelijk is om uw adres internet bellen en televisie te laten komen via het glasvezel signaal.
Het kan zijn dat providers een meerkosten voor glasvezel signaal berekenen. Informeer hiervoor bij de desbetreffende provider.

Waarom zou ik gebruik maken van ADSL verbinding?
In sommige huishoudens (vak oudere huizen) is het vaak een enige optie om internet en bellen van de ADSL verbinding te halen. ADSL verbinding is de oorspronkelijke verbinding voor uw telefoonlijn, maar deze kan al jaren opgesplitst worden zodat ook internet over deze lijn kan gaan. Hou er rekening mee dat hier wel speciale kabel – modems voor nodig zijn. Niet elke provider bied nog ADSL internet aan.

Waarom zou ik gebruik maken van Kabel verbinding?
Kabel is de oorspronkelijke lijn voor TV aansluiting. Bij Kabel internet mogelijkheid wordt er een deel van de lijn beschikbaar gesteld voor het internet signaal. Ook hiervoor is een aparte modem nodig, de kabelmodem.

Hoe gaat het overstappen?

Het overstappen wordt bij 9/10 gevallen door de nieuwe provider geregeld. Zorg er daarom altijd voor dat u dit bevestigd krijgt door de nieuwe provider. Daarnaast kan de nieuwe provider vragen naar een aantal gegevens die u heeft bij de oude provider, zoals klant nummer, telefoon nummer en etc. Neem of pak daarom voor de zekerheid een factuur van uw oude provider, wanneer online of bij een winkel een nieuw internet bellen en televisie pakket gaat afsluiten.

Moet ik iets opzeggen?
Vaak is het verstandig om toch bij uw oude provider door te geven dat u gaat overstappen. U kunt het beter dubbel checken dan voor verassingen komen te staan, met dagen zonder internet, bellen en televisie als gevolgen. Tevens is het zo dat niet elke provider alles kan opzeggen. Zo kan het zijn dat providers alleen het internet en bellen kunnen opzeggen bij uw oude provider, maar dat u televisie zelf moet opzeggen.
Mocht u toch alles zelf willen opzeggen, dan geven wij als tip mee om dit ruim te laten overbruggen met de aansluit tijd vna uw nieuwe pakket. Dit voor het geval dat het nieuwe pakket te laat geleverd wordt, of dat het apparatuur van het nieuwe pakket door storingen niet aangesloten kan worden op de afgesproken datum

Hoe kan ik het beste een nieuw pakket aanvragen?
Laat u altijd goed adviseren waar u het beste internet, bellen en televisie kunt afsluiten. Hou er rekening mee dat het niet alleen gaat om de beste prijs of de beste voorwaarden, maar dat er ook moet bekeken worden welke provider het beste signaal kan afleveren. Elke provider heeft weer zijn eigen techniek van het signaal overbrengen. Zo maakt de ene provider standaard gebruik van de kabel verbinding, en de andere weer alleen van glasvezel of ADSL verbinding. Daarnaast verschilt het ook hoever de centrales van de desbetreffende provider van uw huis af staan. Dit heeft namelijk invloed op de internetsnelheid die geleverd kan worden. (providers hebben de mogelijkheid om de verwachte internetsnelheid van hun product naar uw huis te checken ).

Wat voor aanvullende opties zijn er beschikbaar?

Elke provider heeft diverse opties op internet bellen en televisie. Zo kan het zijn dat ze bepaalde beveilings software voor internet erbij kunnen leveren of dat er de mogelijkheid is korting te geven op cloud-diensten of producten als “spotify”

Wat voor modules zijn er voor de televisie?
De meeste internet bellen en televisie providers bieden de mogelijkheid om extra pakketten af te sluiten naast de standaard televisie zenders. Zo horen we vaak bij providers dat ze opties(modules) aanbieden als “opnemen pakket”  of het “terug spoelen en pauzeren pakket”. Naast deze opties zijn er ook mogelijkheden om uw zender assortiment uit te breiden met bijvoorbeeld “eredivisie live pakket” waarbij u een aantal zenders erbij krijgt die betrekking hebben op voetbal wedstrijden. Elke provider heeft hiervoor zijn eigen pakketten assortiment voor de televisie. Let wel goed op dat hier een meerkosten voor gerekend kan worden. Een leuk feitje hierbij is, is dat veel providers deze “zenderpakketten” vaak ook voor 1 of 2 maanden als test gratis aan kunnen bieden.

Wat voor modules zijn er voor het internet?
Wanneer u een pakket neemt met internet, dan zijn er verschillende opties (modules) die u op internet erbij kunt nemen. Denk hierbij aan cloud diensten als “opslag online”. Deze diensten kunt u dan tegen een meerkosten per maand (vaak met korting) erbij bestellen.

Wat voor modules zijn er voor het bellen?
Wat betreft het bellen, zijn er bij pakketten vaak dezelfde mogelijkheden. Zo is er de optie om meerder nummers onder u internet, bellen en televisie contract te laten vallen (waardoor u meerdere gesprekslijnen heeft) en kunt u ook  vaak de belkosten in de avond en weekend afkopen, of de optie nemen van onbeperkt bellen.

 
Hoe instaleer ik het internet televisie en bellen pakket?

Tegenwoordig zijn de pakketten zo gemakkelijk gemaakt dat een consument dit zelf simpel doormiddel van een stappen plan kan aansluiten. Bij sommige providers wordt er ook wel een monteur (gratis of tegen meerkosten) aangeboden om het te laten aan sluiten. Let er wel op, dat elke providers hiervoor andere manieren heeft en dat aansluiten soms niet in 1 keer goed gaat. Laat u daarom niet door uw oude provider op dezelfde dag afsluiten, als de dag dat uw nieuwe provider actief zou kunnen gaan.

Zijn er installatie monteurs die het kunnen aansluiten?
Bij de meeste providers hebben ze interne monteurs die eventueel bij uw thuis langs kunnen komen om het pakket volledig aan te sluiten. Het kan zijn dat de des betreffende provider hier wel een koste voorrekent. Bespreek daarom vooraf goed wat de kosten hiervoor zijn, omdat het zomaar kan zijn dat een monteur hier tussen de 30 en 60 euro per uur voor vraagt.
Ook zijn er diverse los staande bedrijven die deze optie aanbieden. Een aanrader is om toch te laten regelen door de provider, i.v.m. de garantie stelling van de materialen en centrales die gebruikt worden bij het aansluiten van dit pakket.